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대학생기자단/해외상생기자단

“Once You Start Watching, You Simply Cannot Stop”: Part 1 of 3 on Outside Media in North Korea (한번 보면 멈출 수 없다: 북한에서의 외부 미디어 제1부)

A screenshot of Lee Min Ho and Son Ye Jin from the first Korean drama your correspondent ever watched, “Personal Preferences.” South Korean dramas are one of the most important sources of new information now becoming available to North Korean citizens. Photo credit MBC.

Typically I scan the web for my information about North Korea. Most of my sources are from Internet news stories, usually in US or Korean media. But every now and then I stumble upon a primary source, and they are phenomenally, refreshingly satisfying.

This post comes from such a primary source.

North Korea, according to a new study produced by InterMedia, is experiencing a huge increase in foreign media penetration. The study finds an increased awareness of the outside world, positive perceptions thereof, and a growth of trust between citizens.

Hopeful observers recall the surprising effect of access to technology in the Arab Spring revolts in 2011 and imagine a similar uprising in the future for North Korea. A more logical analysis suggests that any change will be slow. Access to outside media in North Korea is still extremely low; mobile penetration is around 2%, and 80% of North Korean citizens say that word-of-mouth is the most common means of information dissemination in the country. State media comes in a distant second at 40%.

A survey of defectors from and travelers in North Korea provided the authority for the survey. About 650 defectors, refugees, and travelers were interviewed in 2010 and 2011 and the results analyzed in “A Quiet Opening: North Koreans in a Changing Media Environment”.

The report suggests that such exposure to outside media inside North Korea is increasing positive perceptions of the outside world. Though, interestingly, it seems to have no effect at all on the beliefs or attitudes about North Korea itself.

One of the most findings is the influx and influence of foreign DVDs. They match official state media as a common source of information, with 40% of respondents in the survey ranking them as the most common source of new information. 48% of defectors interviewed had seen at least one DVD, and many reported watching them in family groups or even friends.

One defector described her experience: “I usually watch them with my family and neighbors who think alike. At most I’ve watched with about six people, which is just one more person plus my family.” There was a time when sensitive information or behavior couldn’t even safely be shared with family for fear of informing; now, it seems, the state’s reach has eroded beyond the family and even beyond trusted friends.

Most foreign DVDs are entertainment; they usually contain South Korean dramas or films, although some might have Chinese or Western films instead. These entertainment media are really the cornerstone of all of the new media penetration in North Korea; one defector described it like this: “At first I watched outside media purely out of curiosity. However, as time went by, I began to believe in the contents. It was an addictive experience. Once you start watching, you simply cannot stop.”

American consumers of Korean dramas (your correspondent included) would agree.

There is much more to learn; come back for further juicy details on the surge of outside media in North Korea in Part 2 of 3.

한번 보면 멈출 수 없다: 북한에서의 외부 미디어 제1부

나는 북한관련 정보를 찾을 때 주로 인터넷에서 미국 또는 한국 뉴스기사를 사용한다. 하지만 가끔은 아주 훌륭한 1차자료를 찾게 된다. 

이 기사는 이러한 훌륭한 1차자료에서 비롯된다.

인터미디어가 수행한 연구 결과에 의하면 북한은 현재 많은 외부정보의 영향을 받고 있다. 연구결과에 따르면 외부에 대한 긍정적인 인식이 늘어나고 주민들 간의 믿음이 향상되고 있다. 

외부 기술과의 접촉이 이뤄낸 2011년 아랍의 봄이 북한에서도 비슷하게 일어나기를 바라는 이들도 있다. 하지만 논리적인 판단으로는 북한의 변화는 천천히 올 것이라고 볼 수 있다. 물론 북한에서 외부 미디어와 접촉하는 비율은 확연히 낮다. 북한 주민들의 80%가 모든 정보는 입에서 입으로 전해진된다고 한다. 

인터미디어의 연구는 탈북자와 북한 여행자들을 대상으로 한 조사로 이루어졌다. 총 650명의 탈북자, 난민, 그리고 여행자들이 2010년과 2011년 사이에 인터뷰에 참가했고 그 결과가 얼마 전 공개 되었다. 

증가하는 외부정보로 인해 국제 사회에 대한 북한 주민들의 인식이 긍정적으로 변하고 있다고 연구결과는 말하고 있다. 하지만 신기하게도 북한에 대한 태도에는 아무런 영향이 없는 것으로 보인다. 

어쩌면 연구결과 중 제일 의미있는 것은 DVD의 유입과 그 영향력이다. 연구에 참가했던 인원 중 40%는 DVD가 새로운 정보를 접하게 하는 아주 유용한 출처라고 말했다. 인터뷰한 탈북자 중 48%가 적어도 한번은 DVD를 본적이 있다고 했고 많은 이가 가족 또는 친구들과 같이 봤다고 한다. 

한 탈북자는 그녀의 경험을 이렇게 설명했다: “나는 주로 나와 생각이 같은 가족이나 이웃들과 같이 봤다. 제일 많은 사람들이 모여 봤던 것이 6명이다.” 이전에는 신고될까 두려워 가족과도 외부정보를 나눌 수 없었지만 지금은 서로간에 믿음이 생겨 정부에서도 막을 수가 없게 되었다. 

외부에서 들여온 대부분의 DVD는 재미로 본다. 중국이나 서부영화도 한국 드라마 또는 영화가 대부분 이다. 이러한 영상을 관람한 경험이 있는 한 탈북자는 그 경험에 대해 이렇게 말했다: “처음에는 오로지 궁금해서 보기 시작했다. 하지만 시간이 흐를수록 그 내용을 믿기 시작했다. 정말 중독성이 있었다. 한번 보기 시작하면 멈출 수가 없다.”

나를 포함한 한국 드라마 애호가인 외국인들은 공감할 것이다.

아직도 배울 것이 많다. 북한에서의 외부정보 노출에 대해 2부에서 더 알아보도록 하겠다.